vrijdag 3 oktober 2008

Minachten is moeilijk...of niet?


Ik waag het er, in dit internetachterafhoekje waar toch nooit iemand komt, maar eens op: ik maak hier mijn minachting kenbaar voor de uitspraak en bijbehorende overwegingen van het Haags Gerechtshof, gisteren, inzake de wannabee jihadist/terrorist Samir A. en diens kornuiten. Zo. En nou maar afwachten of ik strafbaar gesteld word.
Ja, want die kans bestaat natuurlijk! Het is een heel lastige materie, en je moet er wel heel erg veel rechten voor hebben gestudeerd, vermoed ik, om er wijs uit te kunnen worden. Neem nou de zaak van de zich in puberale heldenfantasietjes verslikt hebbende Samir A.:
In de overwegingen bij het vonnis neemt de rechter mee als strafmaatbepalende factor dat A. met zijn nooit uitgevoerde plannetjes ook nog eens zijn 'minachting voor de Nederlandse samenleving' kenbaar heeft gemaakt. Tja, en dan is het eerste wat je denkt, zeker sinds beroemde 'vrijdenkers' als Fortuijn en Van Gogh zaliger: "and what about the vrijheid van meningsuiting?"...En daar komen we in het subtiele, voor leken ondoorgrondelijke gebied van de wetsuitleg. Want waarom komt Geertje Peertje Wilders er al jaren mee weg, met zijn minachting voor de islam en alle moslims luide kenbaar te maken? Hij vindt moslims achterlijk en gevaarlijk en gooit die boodschap met een minachtend filmpje op internet. En natuurlijk mag hij dat vinden! Vrijheid van meningsuiting ook voor gefrustreerde Limbabwanen!
Kijk, en daar komt nu die fijne, juridische nuance om de hoek kijken: Al zou je het je kunnen voorstellen dat iemand minachting koestert voor de Nederlandse samenleving die voor een groot deel bestaat uit ongegeneerd bekrompen, vulgaire, tot op het bot verwende, afgunstige, reactionaire, ordinaire, intolerante, in 't geniep of openlijk Wilders, Verdonk & Holleeder bewonderende eh....mensen, al zou je je dat kunnen voorstellen, de uitspraak van het Haags Gerechtshof leert dat je dat dus niet straffeloos kenbaar mag maken.
En dan is mijn vraag nu die waar ik mee begon: Mag ik mijn minachting voor (de uitspraak van) een Gerechtshof kenbaar maken zonder de dreiging van een straf?

Geen opmerkingen: